سرطان سرویکس

سرطان سرویکس یا دهانه رحم، به عنوان سومین سرطان شایع در دستگاه تناسلی زنان، قابل پیشگیری و غربالگری است؛ یعنی از آنجا که زمان سرطانی شدن سلول ها در این بیماری طولانی است، با تشخیص بیماری در مراحل اولیه معمولا به راحتی درمان می شود.

. پاپ اسمیر تستی است که برای بررسی وجود پیش سرطان و سرطان سرویکس استفاده می شود. آزمایش عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی Human papilloma virus(HPV)  تست دیگری برای سرطان سرویکس است. تست HPV می تواند تنها یا همراه با پاپ اسمیر باشد.
 این دو می توانند پیش سرطان یا سرطان سرویکس را در مراحل زودرس کشف کند، در این مرحله سرطان به خوبی درمان می شود و به این ترتیب مرگ و میرهای ناشی از سرطان سرویکس کاهش می یابد.

عفونت با HPV مهمترین فاکتور خطر ساز در ایجاد سرطان سرویکس است. بیشتر از 100 نوع HPV وجود دارد، ولی تمام HPV باعث بروز سرطان نمی شوند. دست کم 80% از خانم ها در طول زندگی ، در معرض ویروس HPV قرار می گیرند. بیشتر اوقات سیستم ایمنی بدن ویروس را قبل از آن که آسیبی ایجاد کند از بین می برد.
محققان انواع HPV را در دو دسته کم خطر و پر خطر در ایجاد سرطان سرویکس طبقه بندی کرده اند.
-  گروه کم خطر: نوع 6 و 11 HPV می توانند باعث زگیل های تناسلی شوند و چون به ندرت باعث ایجاد سرطان سرویکس می شوند در گروه کم خطر قرار می گیرند.
-  گروه پر خطر: نوع 18و16 HPV به خاطر احتمال ایجاد سرطان سرویکس در بعضی خانم ها، جزء دسته پرخطر محسوب می شوند.
ویروس HPV از طریق تماس مخاط  با HPV، مثل رابطه جنسی،رابطه دهانی و مقعدی یا هر رابطه ای که با نواحی جنسی تماس داشته باشدانتشار می یابد.
بیشتر افرادی که دارای HPVهستند، علامتی ندارند، در بیشتر این موارد این مسئله موقت است و از بین می رود. ولی اگر ویروس از گروه پر خطر باقی بماند.احتمال ایجاد پیش سرطان و سرطان سرویکس است. هر چند معمولاً چندین سال طول می کشد تا آلودگی با ویروس HPV منجر به سرطان سرویکس شود همچنین HPV می تواند باعث سرطان های ولو، واژن و مقعد شود ولی شیوع سرطان گردن رحم بسیار بیشتر است.

دو واکسن(Cervarix®/ ® Gardasil) برای جلوگیری از عفونت ، با انواع HPV ایجاد کننده سرطان سرویکس در دسترس است. امید است که این واکسن ها تعداد خانم هایی که مبتلا به سرطان و پیش سرطان سرویکس می شوند، را به طرز چشمگری کاهش دهد.  توصیه می شود تمامی دختران و زنان بین 9 تا 12سال واکسن HPV بزنند. تزریق واکسن قبل از شروع فعالیت جنسی، بیشترین حفاظت در برابر HPV وجود خواهد داشت .حتی اگر واکسن HPV زده شود باز هم به تست های غربالگری سرطان سرویکس باید انجام شود.  کاندوم نمی تواند کاملاً از عفونت با HPV جلوگیری می کنند،  .