کولپوسکوپی در مشهد

کولپوسکوپی در مشهد

در یک تعریف آسان و راحت ، یک روش برای تشخیص و شناسایی سرطان دهانه رحم می باشد.

یادآوری این نکته نیز حایز اهمیت بسیار است که اگر سرطان دهانه‌ی رحم به طور موروثی در خانواده و بستگان شما وجود داشته باشد، و اگر با انجام تست پاپ اسمیر بیماری احتمالی شما تشخیص داده نشده یا حتی چنانچه مشکوک به زگیل‌های تناسلی هستید انجام کولپوسکوپی به شما پیشنهاد می‌شود.

دکتر دیانا حسینی بهترین فوق تخصص زگیل تناسلی زنان مشهد

با توجه به این که عامل سرطان رحم میتواند انواع مختلفی از ویروس پاپیلومای انسانی باشد پیشنهاد میکنیم اطلاعات کاملی را در این باره در صفحه بیماری زگیل تناسلی و درمان آن با لیزر در مشهد مطالعه فرمایید.

دستگاه کولپوسکوپ دستگاهی است مجهز به نوعی میکروسکوپ پیشرفته که قادر به بررسی سلول های دهانه رحم می باشد. جالب است بدانید میزان دقت این دستگاه در تشخیص زودهنگام سرطان دهانه‌ی رحم بالای 99 درصد می باشد. در واقع به کمک کولپوسکوپی می توان سرطان ها و انواع سلول های سرطانی را در همان ابتدای کار شناسایی کرده و با درمان به موقع مانع پیشرفت آنها شد.

دکتر دیانا حسینی بهترین متخصص لیزر زنان مشهد

چه افرادی بایستی کولپوسکوپی انجام دهند؟

افرادی که تست پاپ اسمیر و پروسه ی غربالگری اچ پی وی آن ها با مشکل روبرو بوده یا در اچ پی وی تایپینگ آن ها، اچ پی وی پرخطر از نوع شانزده و هجده گزارش شده است. همچنین در موارد پر خطر دیگر به افرادی که توصیه به انجام تست پاپ اسمیر و تست اچ پی وی تایپینگ سال آینده می شود و تمامی افرادی که اچ پی وی پر خطر آن ها مثبت است انجام کولپوسکوپی پیشنهاد می شود. افرادی که خونریزی های غیر طبیعی همچون لکه بینی بعد از نزدیکی دارند انجام این روش تشخیصی لازم خواهد بود. 

کلپوسکوپی چیست و چگونه انجام میشود ؟ بهترین مرکز کلپوسکوپی در مشهد - دکتر دیانا حسینی

قابل توجه است که وجود لکه بینی پس از روابط جنسی می تواند نشان دهنده و مشکوک به ابتلا زخم دهانه رحم باشد. افرادی که به صورت مکرر آنتی بیوتیک مصرف نموده اما ترشحات چرکی و مقاوم به درمان دارند و همچنین زخم های آن ها بهبود پیدا نمی کنند افرادی هستند که می بایست تحت انجام کولپوسکوپی قرار گیرند. 

ظاهر غیر طبیعی سرویکس و وجود رگ های غیرطبیعی در دهانه رحم، بزرگ شدن دهانه رحم و وجود زخم هایی در این ناحیه احتمال وجود سلول های غیرطبیعی را نشان می دهد که انجام این روش تشخیصی به جهت بررسی های لازم ضروری خواهد بود.

نمونه برداری بافتی یا بیوپسی در کلپوسکوپی

برای جمع آوری بافت و نمونه برداری، پزشکتان از یک وسیله بیوپسی تیز برای جدا کردن قطعه کوچکی از بافت استفاده می کند. اگر چندین ناحیه مشکوک وجود داشته باشد ، پزشکتان احتمال دارد چندین نمونه بیوپسی را تهیه کند. بیوپسی بستگی به اینکه چه نوع بافتی برداشته می شود ممکن است باعث بروز ناراحتی شود، بطور مثال:

بیوپسی گردن رحم در کلپوسکوپی

بیوپسی گردن رحم باعث ناراحتی خفیف می شود اما معمولاً دردناک نیست. می تواند احساس فشار یا گرفتگی کنید.

کلپوسکوپی مشهد

بیوپسی واژینال در کلپوسکوپی

بیوپسی از قسمت تحتانی واژن یا ولور ممکن است باعث درد شود، بنابراین پزشکتان ممکن است برای بی حس کردن ناحیه از بی حسی موضعی استفاده کند.پزشک می تواند برای محدود کردن خون ریزی، از یک محلول شیمیایی در ناحیه بیوپسی استفاده کند.

مدیریت استرس و اضطراب قبل از آزمایش کولپوسکوپی

بسیاری از بانوان قبل از انجام آزمایش کولپوسکوپی احساس استرس و اضطراب شدیدی را تجربه می کنند که این امر کاملاً طبیعی است. با این حال لازم است بدانید که اضطراب بیش از حد باعث می شود حین انجام آزمایش احساس ناراحتی بیشتری کنید. 

زنانی که نمی توانند اضطراب و استرس خود را مدیریت کنند، در حین انجام کولپوسکوپی درد بیشتری را نسبت به سایر افراد تجربه می کنند و ممکن است جلسه آزمایش خود را ترک کنند. انجام موارد زیر برای مدیریت اضطراب و کاهش استرس

بهترین متخصص کلپوسکوپی در مشهد

پیش از آزمایش کولپوسکوپی توصیه می شود:

  • از پزشک زنان و زایمان خود بخواهید در خصوص این آزمایش به شما اطلاعات کاملی ارائه کند.
  • نگرانی هایی که در خصوص آزمایش کولپوسکوپی دارید را پیش از ملاقات با پزشک خود یادداشت کنید و از او بپرسید.
  • انجام فعالیت هایی مانند ورزش، مراقبه و گذراندن وقت در کنار دوستان و اعضای خانواده به شما کمک می کند بهتر با استرس خود کنار بیایید.
  • در صورت امکان در حین انجام آزمایش کولپوسکوپی با استفاده از هندزفری به موسیقی مورد علاقه خود گوش کنید.

روند انجام کولپوسکوپی

کولپوسکوپی معمولا در مطب پزشک و یا در بیمارستان انجام می شود، در حدود ده تا بیست دقیقه به طول می انجامد و نیازی به بیهوشی نخواهد بود.  در ابتدا، بیمار به پشت و بر روی میز معاینه دراز می کشد (همانند زمان انجام تست پاپ اسمیر و یا معاینه لگنی). سپس اسپکولوم وارد واژن می شود تا باز نگه داشته شدن دهانه واژن، امکان مشاهده دهانه رحم برای پزشک فراهم گردد. 

سپس، کولپوسکوپ در دهانه واژن قرار خواهد گرفت. کولپوسکوپ هیچ گونه تماسی با بدن شما نخواهد داشت و داخل واژن نمی شود. پزشک به تهیه تصاویر و گرفتن نمونه از نواحی مشکوک خواهد پرداخت. 

بعد از بیوپسی، از محلولی جهت کنترل خونریزی استفاده خواهد شد. که ممکن است بعد از آن تا چند روز، ترشحات تیره رنگی مشاهده شود.  ممکن است در برخی خانم ها قرارگیری اسپکولوم با احساس ناخوشایندی همراه باشد.

بیوپسی همراه با کولپوسکوپی

بیوپسی از دهانه رحم در حین انجام کلپوسکوپی

کولپوسکوپی روند بدون دردی است، اما بیوپسی از دهانه رحم می تواند در برخی خانم ها با کمی خونریزی و یا درد همراه باشد. پزشک به بیمار توصیه می کند نیم ساعت قبل از تست، داروی مسکن مصرف کند. پزشک هم چنین می تواند قبل از بیوپسی، دهانه رحم را بی حس کند.

بیوپسی از واژن در حین انجام کلپوسکوپی

در بیشتر قسمت های واژن احساسی وجود ندارد و به همین خاطر، در طول بیوپسی دردی احساس نخواهد شد. در پایین واژن که درد بیشتری احساس می شود، معمولا از بی حس کننده موضعی استفاده خواهد شد.

بعد از کولپوسکوپی چه اتفاقی می افتد ؟

بعد از کولپوسکوپی، احتمال مشاهده ترشح واژنی به مدت چند روز و خونریزی به مدت یک هفته وجود دارد. احساس ناخوشایند در ناحیه واژن نیز طی یک تا دو روز برطرف خواهد شد. در صورتی که بیوپسی انجام نشده باشد، محدودیتی در انجام کارها و فعالیت ها وجود نخواهد داشت.  در صورتی که بیوپسی انجام شده باشد، استفاده از تامپون، کرم های واژنی و یا برقراری رابطه جنسی به مدت یک هفته ممنوع می باشد. اما بعد از تست می توان استحمام کرد.

صرف نظر از نتیجه به دست آمده از کولپوسکوپی، مراجعه به پزشک و انجام تست پاپ اسمیر، همواره توصیه می شود.

نتایج کولپوسکوپی

اغلب ممکن است در صورت وجود سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم، فوراً پزشکتان نتیجه را به شما بگوید. اما اگر بیوپسی انجام شود، ممکن است 4 تا 8 هفته طول بکشد تا نتایج شما آماده شود. اگر پزشکتان تشخیص دهد که شما سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم دارید، ممکن است به شما توصیه کند که فوراً سلول ها را درمان کنید. در غیر این صورت، باید منتظر نتیجه بیوپسی خود باشید. نتیجه کولپوسکوپی و یا بیوپسی می تواند شامل موارد زیر شود:

نتایج طبیعی کلپوسکوپی

در 40% از کولپوسکوپی نتایج طبیعی است اما با وجود این معاینه دهانه رحم لازم است.  بسته به سن، هر 3 یا 5 سال یکبار بهتر است کولپوسکوپی را تکرار کنید.

نتایج غیرطبیعی کلپوسکوپی

حدود 60% کولپوسکوپی، زنان دارای سلول های غیر طبیعی بوده و به درمان نیاز داشته دارند. پزشک ممکن است هنگام بحث درباره نتیجه بیوپسی از اصطلاح CIN یا CGIN استفاده کند.  (CIN) به عنوان نئوپلازی داخل رحمی و (CGIN) نئوپلازی داخل اپیتلیال غده گردنی شناخته می شود.  CIN و (CGIN) سرطان نیستند، اما این خطر وجود دارد که در صورت عدم درمان به سرطان تبدیل شود. انواع مختلف بیوپسی غیر طبیعی 

 CIN 1 بعید است سلول ها سرطانی باشند، ممکن است بدون درمان و به خودی خود از بین بروند. هر 12 ماه یکبار آزمایش غربالگری دهانه رحم را برای پیگیری بهتر، تکرار شودد.

 CIN 2 احتمال دارد که سلول ها سرطانی شوند و معمولاً درمان آن ها توصیه می شود.

CIN 3 احتمال ابتلا به سلول های سرطانی بسیار زیاد است و درمان و جراحی آن ها توصیه می شود.

CGIN احتمال ابتلا به سلول ها سرطانی وجود دارد و درمان برای از بین بردن آن ها توصیه می شود.

در موارد نادر، کولپوسکوپی و بیوپسی می توانند سرطان دهانه رحم را شناسایی کنند.

در بعضی مواقع احتمال این خطر وجود دارد که در صورت عدم درمان سلول های غیرطبیعی، سرطانی شوند. اما در صورت درمان، به سرطان تبدیل نمی شوند. هدف از درمان، از بین بردن سلول های غیر طبیعی و در عین حال آسیب نرساندن به بافت سالم است. معمولاً ناحیه ای به اندازه نوک انگشت برداشته می شود. درمان برای از بین بردن سلول های غیر طبیعی از دهانه رحم می تواند همزمان با کولپوسکوپی انجام شود. اما گاهی اوقات درمان در همان روز نمی تواند انجام بگیرد.

عوارض کولپوسکوپی رحم

انجام کولپوسکوپی نیز مانند بسیاری از اقدامات طبی عوارض محدود دارد و یا امکان بروز این عوارض بسیار کم است؛ برخی از این عوارض شامل عفونت و درد‌های لنگی و همچنین خونریزی می باشد. اما در صورت داشتن مشکلاتی مانند خونریزی‌های گسترده تر از خونریزی در دوره عادت ماهانه و همچنین تب و لرز و دردهای شکمی شدید حتما باید سریعا به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنید.

هزینه کولپوسکوپی رحم در مشهد

در خصوص هزینه کولپوسکوپی در مشهد باید دانست که انجام این کار مانند بسیاری از امور پزشکی دیگر ممکن است با هزینه های متغیر روبرو باشد چرا که گاه ممکن است شما برای انجام روش کولپوسکوپی چندین نوبت به مطب پزشک خود مراجعه کنید و یا لازم باشد اقداماتی را قبل از انجام این روش به کار ببندید. همواره میتوانید جهت کسب اطلاع از قیمت و هزینه کولپوسکوپی رحم ( قیمت و هزینه کولپوسکوپی رحم در مشهد ) همه روزه غیر از ایام تعطیل و پنجشنبه ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ با شماره ۰۵۱۳۸۴۶۴۵۴۴ تماس حاصل نمایید . 

همچنین میتوانید با ورود به  پیج اینستاگرام اختصاصی دکتر دیانا حسینی  به آدرس اینستاگرام دکتر دیانا حسینی از طریق دایرکت در خصوص قیمت و هزینه کولپوسکوپی رحم در مشهد طرح سوال بفرمایید همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما در این زمینه یا سایر زمینه ها خواهند بود.

"تمامی مطالب این صفحه از لحاظ علمی توسط دکتر دیانا حسینی تایید شده است."