پاپ اسمیر

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)‌ از علل اساسی سرطان دهانه رحم است. این ویروس امروزه به عنوان یک عامل قطعی سرطان شناخته شده است.

سرطان دهانه رحم در طبقات پایین اجتماعی - اقتصادی بیشتر دیده می شود. سایر علل مؤثر عبارتند از: پایین بودن سن ازدواج (آمیزش جنسی)، سیگار کشیدن، تعدد بارداری، سابقه خانوادگی، عفونت ها و ختنه نشدن مردان.

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

از زمانی كه در سال 1950 آزمایش پاپ اسمیر در بین مردم شناخته شد، سرطان دهانه رحم به میزان قابل توجهی در بین زنان كاهش پیدا كرد. تست پاپ اسمیر ناهنجاری های درون رحمی را مشخص كرده و از پیشرفت سرطان آن جلوگیری می كند.

زنان با مراجعه به پزشک متخصص زنان می توانند به راحتی آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند

در این آزمایش پزشک با وسیله مخصوصی، نمونه ای از سلول های دهانه رحم را برمی دارد. وسایل مختلفی برای نمونه برداری وجود دارد. این نمونه برداری خیلی راحت و بدون درد و بدون بیهوشی در مطب صورت می گیرد.

نمونه سلول های دهانه رحم با وسیله چوبی یا پلاستیکی روی لام شیشه ای کشیده می شود. سپس برای رنگ آمیزی و بررسی میکروسکوپی به آزمایشگاه ارسال می گردد و متخصص پاتولوژی آن را بررسی می کند.

آزمایش پاپ اسمیر چه چیزهایی را نشان می دهد؟

در این بررسی، تغییرات قبل از بدخیمی سلول ها، علائم عفونت با ویروس پاپیلوما و تغییرات بدخیمی واضح و پیشرفته دهانه رحم دیده می شود. علاوه بر آن عفونت دهانه رحم نیز خود را نشان می دهد.

گاهی نیز علائم بدخیمی در سایر قسمت های دستگاه تناسلی زنان مثل رحم، واژن و لوله های رحمی هم مشخص می شود. اما این آزمایش روش مناسبی برای غربالگری این بدخیمی ها نیست و فقط به طور اتفاقی ممکن است این بیماری ها را نمایان کند.

علاوه بر این، با آزمایش پاپ اسمیر می توان وضعیت هورمونی بدن را هم در شرایط خاصی بررسی کرد.

قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر چه مواردی را باید دانست؟

- بهتر است آزمایش پاپ اسمیر در زمان قاعدگی، یا زمانی که ترشحات رحمی خیلی زیاد هستند و عفونت خیلی واضحی وجود دارد، صورت نگیرد. زنانی كه خونریزی قاعدگی در آنها بیشتر از حد طبیعی است، باید برنامه ریزی صحیح داشته باشند و با مشورت پزشک، زمان مناسب برای تست را مشخص نمایند.

- قبل از آزمایش پاپ اسمیر، نباید به مدت 48 ساعت نزدیکی صورت گرفته باشد.

- از پمادهای داخل واژن یک هفته قبل از نمونه گیری استفاده نشده باشد.

- 48 ساعت قبل از انجام آزمایش، از اسپرم کش یا هر گونه كرم و ژل استفاده نکنید.

آزمایش پاپ اسمیر چند مدت یک بار باید انجام شود؟

انجام این آزمایش برای کلیه خانم های متاهل در سه سال اول ازدواج (آمیزش جنسی) سالی یکبار و بعد در صورتی که آزمایش طبیعی باشد، هر سه سال یکبار انجام می شود.

البته گاهی اوقات با توجه به تغییرات خاص یا عفونت ها، پزشک متخصص زنان تشخیص می دهد که این فواصل کمتر شود و پس از درمان نیز با یک آزمایش دیگر، نتایج درمان بررسی می شود

زنان در مشهد, بهترین دک